Muzeum Automobilizmu

Turyn jest miastem motoryzacji, nie tylko dlatego, ze właśnie stąd pochodzi firma Fiat. Dowiedzcie się czym jeszcze stolica Piemontu zasłużyła sobie na ten tytuł.

Museo Nazionale dell’Automobile doskonale odzwierciedla doskonałość miasta Turyn – jako miejsca pamięci hisotorycznej, prestiżowego i jedynego w swoim rodzaju.

Turyn odgrywa niezwykłą rolę jako „stolica” samochodów. W XX wieku powstało tu ponad 70 firm samochodowych, a także ponad 80 firm produkujących nadwozia. Obecnie miasto jest siedzibą centrów projektowania innowacyjnych modeli oraz Muzeum Automobilizmu, które uchodzi za jedno z najbardziej wartościowych na świecie.

Historia

Muzeum Automobilizmu w Turynie zostało założone w 1932 roku , na lewym brzegu rzeki Pad. Jego pomysłodawcami byli dwaj pionierzy włoskiej motoryzacji – Cesare Goria Gatti i Roberto Biscaretti di Ruffia (jeden z założycieli Fiata i pierwszy prezes turyńskiego Automobilklubu).

Jednak dopiero syn Roberta – Carlo Biscaretti di Ruffia , w 1960 roku założył Narodowe Muzeum Motoryzacji, które zostało także nazwane jego imieniem. Ponadto, wymyślił on i stworzył pierwszą wystawę, w której znalazły się takie eksponaty jak: „samochód parowy” zaprojektowany przez Virginio Bordino w 1854 roku, pierwszy model marki Benz,z 1893 r., pierwszy model Peugeota,, Pecori – który był pierwszym trójkołowym samochodem zbudowanym we Włoszech.

Czasy współczesne

Nowy, futurystyczny gmach muzeum stworzony został w 2011 roku przez architekta Cino Zucchi. Muzeum znacznie się rozrosło, zajmując ważne miejsce we włoskiej kulturze. Ponadto, w 2013 roku Museo Nazionale dell’Automobile za swoje edukacyjne i naukowe zasługi zostało docenione przez brytyjski The Times, który umieścił je na liście 50 najlepszych muzeów na świecie. Dziennik tak argumentował swoją decyzję – turyńskie Muzeum Automobilizmu rozciąga się na trzech piętrach i zabiera gości w emocjonalną podróż pośród starych samochodów i wymarzonych aut, ważnych prototypów i kultowych modeli, podczas gdy w tle słychać piosenki z lat sześćdziesiątych i huk silników Formuły 1.

Ten spektakularny układ stworzony został przez Francois Confino, który wykorzystał w nim najnowsze technologie: systemy multimedialne z ekranami dotykowymi, oryginalne ekspozycje tematyczne, świetne instalacje i wielopoziomowe projekty, które zostały stworzone także po to, by przyciągnąć i zainteresować młode pokolenia. Pomaga w tym także specjalna aplikacjach Muzeum, która ściągnięta na smartfona przedstawia zwiedzającym jeszcze większą ilość ciekawych informacji, danych czy archiwalnych zdjęć.

Kolekcja 200 modeli aut

National Automobile Museum oferuje kolekcję ponad 200 modeli, które odznaczają się niezwykle wysoką jakością i wartością historyczną. Pochodzą one z różnych krajów świata – w tym oczywiście z Włoch, ale także z Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski, Holandii, Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych. Każdy pojedynczy obiekt – czy to rzemieślniczy, czy przemysłowy konserwowany był w muzeum. Centrum muzeum stanowią samochody historyczne, a także pojazdy, które brały udział w ważnych wydarzeniach sportowych i społecznych, stając się częścią zbiorowej pamięci ludzkości. Pomiędzy autami pochodzącymi z ubiegłego wieku, ważną część tworzą również ekspozycje poświęcone technologicznym innowacjom, prezentowanym także z myślą o ochronie środowiska i bezpieczeństwie drogowym.

Zwiedzanie

Zwiedzanie Muzeum Automobilizmu jest jak opowieść o samochodzie – jego transformacji, od środka transportu do obiekt kultu, od jego początków aż po współczesną ewolucję.

Wycieczka po Museo Nazionale dell’Automobile obejmuje trzy poziomy:

Parter – Samochody i projektowanie

Parter jest całkowicie poświęcony projektowaniu i planowaniu – kreatywnej ścieżce, która poprzedza produkcję samochodu. Jego powierzchnia wynosi 1200 metrów i prezentuje, jak wielcy projektanci interpretują tematy mobilności, bezpieczeństwa, szybkości, komfortu i stylu. Samochód jest jednocześnie magicznym urządzeniem pozwalającym poruszać się wbrew naszym możliwościom fizycznym, jak i pewnego rodzaju mobilnym salonem, gdzie miejsca dla pasażerów są coraz wygodniejsze i przyjemniejsze.

To piętro ukazuje także różnorodność samochodowych kształtów. Każda epoka wyróżnia się własną, specyficzną linią, która zdradza charakter danych czasów, podkreślając ich oryginalność i wyjątkowość.

Pierwsze piętro – Człowiek i samochód

Piętro to podzielone jest na osiem pokoi o powierzchni wystawienniczej 3800 metrów kwadratowych. Odwiedzający mogą tu szczegółowego poznać aspekty relacji, które współczesny świat – czyli  każdy z nas – ma z samochodem, a także lepiej zrozumieć, czym tak naprawdę jest samochód silnikowy oraz jak jest zbudowany.

W pokoju „Autorino” samochód przedstawiony jest tu w kategoriach przemysłu, pracy i postępu oraz roli, jaką pełnił przez większość ubiegłego wieku dla Turynu. Natomiast „Mechaniczna Symfonia” pozwala odkryć, jak zbudowany jest samochód i co kryje się pod jego maską. „Metamorfoza” umożliwia zagłębienie się w złożony system produkcji przemysłowej oparty na linii montażowej. Od tego, jak wyprodukować samochód, po to, jak go sprzedać. Pokój „Reklama” ukazuje niewinne początki reklamy z początku XX wieku, aż do wyrafinowanych technik perswazyjnych.

Pomieszczenia „Szaleństwa” i „Dżungla” ukazują samochód jako obsesyjne zajęcie i jak przekształcił się w środek masowej mobilności. Idąc dalej dociera się do „Formuły” czyli ekscytującego świata wyścigów, prędkości, wyzwań na torze.

Drugie piętro – Samochód i XX wiek

Drugie piętro składa się z 21 pokoi, o powierzchni 3600 metrów kwadratowych i ukazuje narodziny samochodu, jak stał się popularny oraz jak dotrzymywał kroku ewolucji XX wieku. Trasa jest okrężna i na początku zabiera odwiedzających do „Genesis”, pierwszego pokoju, który opowiada o pochodzeniu lokomocji i składa hołd wielu genialnym prekursorom mechanicznego silnika. Ostatni pokój „Przeznaczenie” nakłania odwiedzających do wyobrażenia sobie świata w przyszłości. Pomiędzy nimi jest jeszcze dziewiętnaście innych pokoi opowiadających historię dwudziestego wieku – obejmujących futuryzm, pierwszą wojnę światową, nadejście samochodu użytkowego, włoską szkołę pracy z ciałem, odkrycie aerodynamiki, emancypację kobiet, wyścig w kierunku masowej produkcji, upadek muru berlińskiego, amerykańskie hasła reklamowe, konsumpcjonizm i ekologia. Jest to wielowątkowa opowieść, której podstawową zasadą jest sprawienie, abyśmy zrozumieli, w jakim stopniu samochód wpłynął, uwarunkował i faworyzował najbardziej charakterystyczne wydarzenia historyczne, gospodarcze, artystyczne i społeczne ubiegłego wieku.

Ważne informacje dla zwiedzających

Harmonogram zwiedzania:

Poniedziałek – 10:00 – 14:00, popołudnie zamknięte;

Wtorek – poranek zamknięty, popołudnia 14:00 – 19:00;

Środa, czwartek i niedziela – 10:00 – 19:00;

Piątek i sobota – 10:00-21:00

Ostatnie wejście możliwe jest na godzinę przed zamknięciem Muzeum.

Ceny biletów:

bilet normalny – 12,00 euro,

bilet ulgowy – 8,00 euro (dostępny dla: seniorów w wieku powyżej 65 lat, dzieci w wieku od 6 do 14 lat, grup powyżej 15 osób, niepełnosprawnych, studentów uniwersytetów z legitymacją uniwersytecką),

bilet szkolny – 2,50 euro za ucznia.

Bezpłatny wstęp jest dostępny dla dzieci poniżej 6 lat. Dla grup powyżej 15 osób wymagana jest rezerwacja.

Adres Museo Nazionale dell’Automobile: Corso Unità d’Italia 40

Turyn gdzie spać?